23 Απρ 2009

Στρουμφακια και σταλινισμος



H θεωρία ότι τα αθώα στρουμφάκια προβάλλουν την κομμουνιστική θεωρία κυκλοφορεί εδώ και πάρα πολύ καιρό. Ενώ οι συνοδευτικές θεωρίες συνομωσίας (οτι δηλαδή είναι πράγματι φτιαγμένα έτσι απο τους σοβιετικούς για να έχουν τα παιδιά επαφή με τα κομμουνιστικα ιδεώδη) αντικρούονται ώς υπερβολικές, τα σημάδια ότι, ηθελημένα ή μή, το χωριό των αγαπημένων ηρώων των παιδικών μας χρόνων είναι στην πραγματικότητα μιά μικρογραφία της ουτοπικής κομμουνιστικής κοινωνίας είναι αδιάψευστα. Αρχίζει πρώτα κανείς από το γεγονός ότι το χρήμα
απουσιάζει από το στουμφοχωριό. Οι δουλειές έχουν μοιραστεί στα μισά περίπου στρουμφάκια που έχουν στερεοτυπικούς ρόλους μέσα στην στρουμφοκοινωνία: ο Προκόπης είναι οι εργάτες, ο Κηπευτής (farmer) είναι η αγροτική τάξη, ο Ζωγράφος και ο Ντορεμί οι καλλιτέχνες, ο Λιχούδης ο μάγειρας και ο Ράφτης είναι... ο ράφτης. Όλοι αυτοί κάνουν ο καθένας τη δουλειά του για όλα τα στρουμφάκια του χωριού χωρίς να ζητά αντάλλαγμα. Τα άλλα μισά στρουμφάκια είναι παραδείγματα ελαττωμάτων που η κοινωνία των στρουμφ βλέπει ως αρνητικά. Ο Χουζουρης έχει την τεμπελιά του, ο Λιχούδης την λαιμαργία, ο Μελένιος τη ματαιοδοξία. Τα περισσότερα επεισόδια με κεντρικούς ήρωες τέτοιους χαρακτήρες έχουν ηθικό δίδαγμα το πόσο κακό είναι το αντίστοιχο ελάττωμα για τη στρουμφοκοινωνία. Και φυσικά το δίδαγμα το εκφράζει πολύ συχνά η συμβουλευτική φωνή του πάνσοφου Παπαστρούμφ. Ο "κόκκινος πατέρας" όλου του χωριού που φροντίζει για τη ευημερία αλλά και την ισότητα στο χωριό, είναι ο μοναδικός αξιωματούχος στο χωριό και ο μοναδικός που αναγνωρίζεται ως κοινωνικά ανώτερος από οποιοδήποτε άλλο στρουμφάκι. Συγκεκριμένα τα κόκκινα ρούχα του έχουν εμπνεύσει και το (σχεδόν σίγουρα retro-acronym) S.M.U.R.F. = Socialist Men Under a Red Father. Παρά την οπτική ομοιότητά του όμως με την επίσης γενειοφόρα φιγούρα του Μάρξ ο ρόλος του στη στρουμφοκοινωνία είναι ο ίδιος με του Στάλιν. Η μεγαλύτερη βέβαια απόδειξη για τον παραλληλισμό με το σοβιετικό καθεστώς είναι ο Σπιρτουλης. Ο Σπιρτούλης είναι ο Τρότσκι. Λέει ότι είναι βοηθός (και διάδοχος σε ένα επεισόδιο) του Παπαστρουμφ, αν και σε ένα άλλο επεισόδιο κάνει ένα από τα πραξικοπήματα που έχουν γίνει στο στρουμφοχωριό και γίνεται βασιλιάς απουσία του παπαστρουμφ (τα μισά στρουμφάκια διοργανώνουν αντίσταση). Και φυσικά το κλασσικό πέταγμα του Σπιρτούλη απο το χωριό είναι παραλλησιμός με την εξορία του Τρότσκι.



Και ο Δρακουμέλ; Απλώς ένας κακός μάγος που κυνηγάει τα στρουμφάκια για να τα φάει; Να τα φάει απο ένα σημείο και μετά γιατί στα αρχικά επεισόδια θέλει να πιάσει έξι από αυτά για να τελειώσει το ξόρκι που θα του επιτρέψει να φτιάξει χρυσάφι. Έτσι κάποιος μπορεί να δει το Δρακουμέλ σάν ενσάρκωση του καπιταλισμού που σκοπό έχει να καταστρέψει την ουτοπική κοινωνία των στρούμφ για το κέρδος. Την Ψιψινέλ μπορούμε να τη δούμε ώς το προλεταριάτο-τον εξαρτώμενο εργάτη τον οποίο εκμεταλλεύεται το κεφάλαιο(Δρακουμέλ) ώστε να υλοποιήσει τα σχέδιά του. Και βέβαια υπάρχουν συγκεκριμένα επεισόδια που μπορεί να χρησιμοποιήσει κανείς ως επιχειρήματα. Το επεισόδιο με τα σοκολατένια νομίσματα είναι το πιό συχνά αναφερόμενο. Ο Δρακουμελ και η μαμά του στέλνουν το σατανικό σπόρο στην αυλή του Λιχούδη και φυτρώνει ένα δέντρο με σοκολατένια νομίσματα ταοποία δοκιμάζει ο Λιχούδης. Μετά αντί να τα μοιραστεί με τα αλλα στρουμφάκια (τι πιο φυσιολογικό στην κομμουνιστική κοινωνία) τα θεωρεί δικά του (ιδιοκτησία = καπιταλισμός) και τα πουλάει στα άλλα στρουμφάκια αντί απαραίτητων γι αυτά εργαλεία (τα βάρη του Προκόπη, την τσάπα του κηπουρού, τα εργαλεία του ξεφτέρη). Χωρίς αυτά η στρουμφοκοινωνία καταρρέει αφού δεν μπορεί να παραχθεί τίποτα. Η κατάσταση σώζεται μετά από παρέμβαση του παπαστρούμφ που εξηγεί στο λιχούδη ότι για την κατάσταση φταίει η παράλογη ανάγκη του να συγκεντρώσει πλούτο.


Σε άλλο επεισόδιο η αυτόματη μηχανή παραγωγής φαγητού του Ξεφτέρι οδηγεί τα στρούμφάκια σε υπερκατανάλωση με αποτέλεσμα να εξαντληθούν οι φυσικοί πόροι (στρουμφόμουρα). Ακολουθεί πανικός και την κρίση αποτρέπει ο Παπαστρούμφ μετά από καταστροφή της μηχανής με ένα πενταετές πλάνο...εεε.. δηλαδή με μια αποθήκη με φαγητό. Πραξικόπημα στο χωριό γίνεται 2 φορές. Μία απο τον Σπιρτούλη και μία απο τη Στρουμφίτα που θέλει να γίνει "Βασίλισσα για μιά μέρα". Και τα δύο καταλήγουν σε μάχη που όμως σταματά ο Παπαστρούμφ βάζοντας τέλος σε ιδέες περί βασιλείας. Η Στρουμφίτα τί ρόλο παίζει; Είναι πλήρως εξισωμένη στο Στρουμφοχωριό, άν και είναι το αντίθετο φύλο και προφανώς τα Στρουμφάκια μοιράζονται και αυτή και αρκούνται με μία όπως και τους φυσικούς πόρους, φαγητό κτλ.




*************************************************************************************

εσεις τι λετε?

27 σχόλια:

Μαππατζιης είπε...

Τη Στρουμφίτα για όσους ενιξέρουν έστειλεν την στο χωρκό ο Δρακουμέλ ως κατάσκοπο. Τάχα μου η Στρουμφίτα άμαν είδεν πόσο καλοσυνάτα ήταν τα στρουμφάκια άλλαξεν τζαι επήεν μαζί τους. Ουδέποτε άλλαξεν η καρτάνα. Η αστή, καπιταλίστρια με το βαμμένο το μαλλί, τα ωραία τα ρουχούθκια, που πιστεύκει στη μοναρχία, που νομίζει εν καλλύττερη που τους άλλους επειδή φορεί διαφορετικά ρούχα. Εν ακόμα μια αππομένη, αμπάλατη κοκόνα που αντί να χρησιμοποιά το νου της για να πετύχει τζιύνα που θέλει, χρησιμοποιει τα βυζιά της- εκμεταλλεύκεται τους σπαρκομένους τους αντράες. Ο Παπαστρουμφ ομως, που κοφκει ο νους του τζαι παντα εσιει δικαιο(όπως παντα εισιεν δικαιο ο Σταλιν) εν εγυρισεν ποττε να τη δει.

Επισης οσοι εδικαστηκαν που το Παπαστρουμφ επαραδεχτηκασιν πως ηταν ενοχη(Moscow Trials?)

Η Θάτσιερ εν η Hogatha.

ρίτσα είπε...

ναι, είναι γνωστή η θεωρία
ωραία τα είπες
αυτό που δεν καταλάβω:
ντάξει, έχουν τη στρουμφίτα κοινή, γιατί εν μόνο μια όμως;

Aslan είπε...

φιλε μαππατζιη ευχαριστω για τις επιπλεων πληροφοριες.

Περιμενω απο σενα μια αναρτηση για τον Αντρικο τον Αρσιαβιν που μολις τελειωσε...

Aslan είπε...

ριτσα

αρχικα να σου πω οτι δεν το εγραψα εγω το αρθρο κυκλοφορει αρκετα.

Αλλα σκεφτου ΜΙΑ γυναικα και εκαμε τοσα κακα, φανταζεσαι να ειχαν και δευτερη?

Ανώνυμος είπε...

mpori nan mono mia gia na pienni kontra sti theoria ton ditikon oikonomologon pos oi anthropoi exoun unlimited wants(ta stroumfs mia xara pernoun me mia je en eshi kanenas parapono)

toulaxisto sta egglezika cartoons pou ethoroun ego pou imoun moro en tris oi stroumfites.

i smurfette, mia alli kai i mamma tou papastroumf

maria είπε...

πρωτη φορά διαβάζω το άρθρο. πολύ καλός παραλληλισμός.

παραταύτα μην γίνεσαι ρατσιστής. αν υπήρχε 2η,3η, κτλ γυναίκα, απλά θα μοιράζονταν τα κακά και δεν θα φαινόταν τόσο!

Aslan είπε...

δλδ φιλε ανωνυμε οι καπιταλιστες εγγλεζοι αλλαξαν και τα στρουμφακια. Αυτο ενισχυει τοτε τη υεωρια της αναρτησης :)

Aslan είπε...

fairyland

διαφωνω! εσεις λες για διαρεση του αρχικου κακου, εγω παλι νομιζω οτι θα πολλαπλασιαζοταν! no hard feelings για τις γυναικες εκ μερους μου παντως!

αιολος είπε...

Φροντισμένο μπλοκ έχεις Ασλαν μπράβο, που μου τα "έχωνες" να τα δω τώρα που ηρεμήσαμε;

Leni είπε...

Κι εγώ πρώτη φορά το διαβάζω το άρθρο, ιδιαίτερα ενδιαφέρον θα έλεγα. Το προώθησα!

Ανώνυμος είπε...

Ε Aslan, εσιέρετουν ο τζιύρης σου πως έκαμεν γιον ρε;

Aslan είπε...

Αγαπητε ανωνυμε

Μπορεις να ρωτησεις καποια συγγενισα σου. Αν δε εισαι και λευκωσιατης θα με ξερει σιγουρα καποια να σου επιβεβαιωσει! τωρα σε αλλες επαρχιες δεν φτανει πολλα η χαρη μου αλλα προσπαθα κατι υα μαθεις!!!

Και καμε και συ καμια φορα σεξ με καμια κοπελλα. Ο πολυς ο αυνανισμος χτυπα στον εγκεφαλο!!!

Eólica είπε...

Φαίνεται πως οι Κυπραίες που ήταν μιτσιές όταν εθωρούσαν Στρουμφ μόνο η Στρουμφίτα τους εκόλλησε γιατί που κοινοκτημοσύνην εν πάμεν πολλά καλά (τα δικά μου δικά μου, τα δικά σου δικά μου), ενώ επίσης σύμφωνα με τα όσα είπε ο Μαππατζιης η Στουμφίτα αποτελεί το πρότυπο της σύγχρονης Κυπραίας. Να την παίρνουν όλοι χωρίς να της φκαίννει το όνομα τζιαι να είναι τζιαι η πιο όμορφη, περιποιημένη με τέλειο μακρύ ξανθό ίσιο μαλλί

J. είπε...

jinto anef oriwn fanclub ti einai?

Στρούμφιας είπε...

Aslan ο Χριστόφιας με ποιο στρουμφάκι μοιάζει; Με το πιο παχύ; Ή με το πιο μαννό;

Aslan ΕΝ ΘΩΡΚΕΣΑΙ είπε...

Είναι ένα μαντρί, που έχει μέσα ένα πολλά σπάνιο είδος σανού, του δημοφιλούς "ερυθρού σανού". Μπαίνουν μέσα κάποιοι αμόρφωτοι και πεινασμένοι, ταϊζουν ότι μαλακία έβρουν τζίνοι που έχουν το μαντρί, μπίουν τους που το στόμα, που τον κώλο, που τ'αυτιά και εντός ενός εύλογου χρονικού διαστήματος ξαπολύουν τους στην κοινωνία. Τζίνοι όμως εν πολλά χαρούμενοι, επειδή εφκήκαν που το μαντρί "μορφωμένοι" και "χορτάτοι" και περπατούν και παραμιλούν διαφημίζοντας τις υπηρεσίες του μαντριού. Άμαν έβρουν κι άλλους πελάτες, πιάνουν μπόνους, ε και που ξέρεις μπορεί κάποια μέρα να αναλάβουν τζίνοι την διεύθυνση της μάντρας.

Ανώνυμος είπε...

Ο Aslan πρέπει να είναι εκείνο το στρουμφάκι με τα λουλουδάκια και τους καθρέφτες πάντως. Μελένιος αν δεν κάνω λάθος.

Καημένε ασλανοπατέρα. Χαιρόσουν κι εσύ...

ΑΦΙΕΡΩΜΕΝΟ είπε...

είπα σου χτενίστου λίο...και εν θωρκέσαι στο γυαλί!

Φκάρτην περούκα και την μάσκα ρε γύφτο...να δούμε τα σκατά που χώνεις πουπίσω.

Aslan είπε...

Χεχεχε μανα μου ρε... εν κριμα

ΜΕΛΕΝΙΟ ΑΣΛΑΝ είπε...

Μελένιο!!!! Χαιρόταν ο Παπαστρούμφ ότι έκαμε γιο!

Aslan είπε...

Χαιρομαι οταν αποδεικνυεται η αληθεια οτι για να εισαι φασισταομουτρο πρεπει να εισαι αμορφωτος και ηλιθιος. Αν δεν εχεις κατι να πεις προσπαθεις να μειωσεις τους καλυτερους σου.

Καταλαβαινω οτι ειμαι πολυ καλυτερος σας αλλα δε φταιω εγω.

Μη με μισειτε που ειστε ανεπαρκεις! Τα γονιδια βλεπεται!

Αργύρης είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.
Αργύρης είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.
bestman είπε...

Λες το αρκτικόλεξο για το Smurf να το έβγαλαν οι Αγγλοι; Τα Στρουμφάκια ξεκίνησαν από το Βέλγιο με την ονομασία (τι άλλο) Les Schtroumpfs (εξού και η ελληνικά ονομασία Στρουμφ)

kyriakos είπε...

θα ήταν καλύτερα αν το μικιμαους ήταν ανάποδο και αντί στρουμφάκια να ήταν στρουμφίτες και αντί στρομφίτα να ήταν ο ένας και μοναδικός στρομφίτος.. ;(

Αντιπολιτευόμενος είπε...

χαχα... υπέροχο κείμενο, περισσότερο εύστοχος παρά παρατραβηγμένος παραλληλισμός! Η ουτοπικότητά του όμως παραμένει, μια και η έκφραση καθολικής συναίνεσης για υποταγή σε έναν παντογνώστη μπαμπαστρούμφ (δηλαδή εκχώρηση σε αυτόν αναφαίρετων ατομικών δικαιωμάτων όπως π.χ. αυτό της δημιουργίας οικογένειας, το οποίο όλα τα στρουμφάκια απεμπόλησαν), προϋποθέτει την ύπαρξη του τελευταίου τουλάχιστον, όπως και της αναγνώρισης των προσόντων του. Κάπως δύσκολο να συμβεί έξω από το στρουμφοχωριό...

Triolouin είπε...

Ego nomizo pos jinos pou to egrapse etroen magic mashrums je evlepen ble an8ropou8kia na fkenoun pou ta manitarka :)